#13 Newsletter Mr.Advice

#13 Newsletter Mr.Advice
Non-Fungible Token – czyli token niewymienny! Zapraszamy do świata NFT..

Skrót NFT oznacza Non-Fungible Token, czyli token niewymienny. Jest to zasób cyfrowy, który nie ma takiego samego odpowiednika. Każdy token jest unikalny i nie można go skopiować. Nie może być także przenoszony bez zgody właściciela. Adoptcja NFT trwa w najlepsze, a popularność rośnie. Warto przyjrzeć się obszarom, w których NFT zyskują i prawdopodobnie dalej będą zyskiwać na popularności. 

Sztuka

Od niej się wszystko zaczęło tak właściwie, bo pierwsze cyfrowe dzieła sztuki zrobiły furorę. Zapewne wielu z Was słyszało o amerykańskim Mike’u „Beeple” Winkelmannie artyście, którego kolaż o nazwie „Everyday: The first 5000 days” sprzedało się za 69 milionów dolarów. Następnie hitem stały się Cryptopunks, które również osiągały milionowe wyceny.

„Everyday: The first 5000 days”

Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Everydays:_the_First_5000_Days#/media/File:Everydays,_the_First_5000_Days.jpg

Cryptopunks:

Źródło: https://www.niftyzone.com/wp-content/uploads/2021/08/cryptopunks-featured.jpeg

Gaming

Ten trend idzie jak burza, dzieje się tu bardzo wiele ciekawych rzeczy. Karty NFT stają się integralnym elementem gier i jak widać wchodzą w to najwięksi giganci. Obecny trend play-to-earn stał się bardzo popularny, a przoduje w tym gra Axie Infinity, której popularność zwiększa się każdego dnia, a cena ich tokena zbliża się do 200$. Bohaterami tej gry są małe stworki, którymi toczysz walki na różnych arenach i otrzymujesz w nagrodę tokeny. Stworzenia z Axie Infinity są umieszczone na blockchainie Ethereum jako tokeny w standardzie ERC-721. Inne gry, o których warto wspomnieć to GoldFever, CryptoBlades czy NeonDiscrict. Taki gigant jak EA Sport zatrudnił ostatnio dyrektora, który będzie odpowiedzialny za dział wdrażający NFT i wchodzący w trend play-to-earn w takich grach jak np. FIFA.

Do świata NFT weszła też taka marka jak Louis Vuitton, która stworzyła swoją grę. Tam lalka Vivienne wyrusza w podróż, w której musi zebrać 200 świec, aby oddać hołd twórcy marki. W światach, gdzie się ona porusza osadzono 30 NFT zaprojektowanych przez „Beeple”. Te przedmioty są kolekcjonerskie i po ich zdobyciu trafiają one na nasz portfel.

Interakcje w grach mają postać transakcji NFT. Tokenami, które stanowią reprezentację określonych przedmiotów w grze, można handlować na blockchainie, w którym toczy się rozgrywka, bądź na dedykowanych marketplace’ach. 

Sport

Mówiąc o sporcie nie da się pominąć platformy Chilliz, która wydaje kolekcjonerskie tokeny klubowe. Na rynku mamy tokeny wielu gigantów jak chociażby Chelsea, Juventus czy PSG, a także z polskiego powdórka możemy nabyć token Legii Warszawa. Dodatkowo Lionel Messi piłkarz PSG otrzymuje część swojej wypłaty w tokenach PSG. W ten sposób sport, gaming i e-sport łączą się coraz bardziej. Posiadanie tokenów może wpływać na możliwość głosowania odnośnie pewnych aspektów dotyczących klubu. Jest to wynagradzane np. rabatami na zakup nowych tokenów.

Można również handlować kartami piłkarzy jak np. w grze Sorare czy momentami z ich kariery (akcja, bramki, interwencje) jak w projektach RealFevr (piłka nożna) i NBA TopShot (koszykówka).

Za Cristiano Ronaldo jako postać w grze blockchainu Sorare zapłacono 289 920 USD. Nic dziwnego, ponieważ jego cyfrowa postać występuje w grze tylko raz i jest unikatowa. Za moment z Bruno Fernandesem w grze RealFevr zapłacono 199BNB (91000$). Poszczególne momenty / postacie w grach mają swoje unikalne zdolności pozwalające na uzyskanie lepszych wyników w grze.

Nieruchomości

Dane przechowywane w tokenie na blockchainie mogą być również wykorzystywane do cyfrowego mapowania wirtualnych nieruchomości. W smart kontraktach wszystko jest kontraktowane i podpisywane cyfrowo. Transakcja w blockchainie jest zabezpieczeniem cyfrowej albo fizycznej nieruchomości. Jednym z projektów z tego gatunku jest Upland (gra) oraz TerraLand stworzona na sieci Terra.

Gra upland:

Źródło: https://www.upland.me/guides-and-tutorials/treasure-hunts

Muzyka

Twórcy muzyki mogą wykorzystywać NFT do generowania przychodów, w celu rekompensaty straty spowodowanych spowolnieniem sprzedaży nagrań na płytach i szybciej dotrzeć no nowych odbiorców.

Coraz więcej fanów kupuje NFT z powodu chęci wsparcia swoich idoli. Ci zaś nie pozostają dłużni, oferując fanom tokeny, które mogą być na przykład wcześniej nie publikowaną piosenką czy klipem.

We współpracy z Opulous, firma świadcząca usługi finansowe Republic uruchomiła Republic Music, aby tworzyć, produkować i dzielić się tantiemami z muzyki za pośrednictwem NFT z artystami.

https://beincrypto.pl/republic-wprowadza-zabezpieczenia-nft-dajac-fanom-muzyki-udzialy-w-tantiemach-dla-artystow/

Moda, odzież

Podpisane cyfrowo buty, koszulki czy bluzy to już nie abstrakcja, bo giganci coraz częściej łapią się tego typu rozwiązań. Ostatnio Adidas nawiązał współpracę z projektem Sand. Kody QR na ubraniach, butach pojawią się szybciej niż się spodziewasz, a dodatkowo przedmiot będziesz mógł przenieść na blockchain i stworzyć swój avatar w wirtualnym świecie identyczny do rzeczywistego.

To samo może tyczyć się biżuterii, jeśli zechcesz ją stokenizować. Otrzymajasz wtedy certyfikat cyfrowy zawierający szczegółowe informacje o wyjątkowości i jakości produktu. To wszystko ma wyeliminować możliwość stworzenia podróbek.


Łańcuchy dostaw

Na produktach może być również zawarta informacja o miejscu przechowywania oraz sposobie transportu. Przy produkcji butów można zmapować znacznik czasu i jego dane. Po każdym etapie logistycznym, odnawia się sygnaturę czasową i dodaje odpowiednie metadane do każdego produktu, co jest później dowodem na jego oryginalność. Tego typu rozwiązania zapewniają transparentność, bezpieczeństwo i niższe koszty.

Użyteczność zauważymy tez w branży spożywczej, w której wykorzystywane są systemy TradeLens oraz IBM Food Trust.


News-y ze świata krypto


Snoop Dogg wchodzi do świata metaverse

Snoop Dogg, chce mieć swoją cyfrową rezydencję w metaversum. Muzyk postawił na cyfrowy świat projektu The Sandbox. Jest to następny artysta, który zainteresował się tym metaversum. W listopadzie wirtualny koncert zapowiedział tu Justin Bieber, który również cieszy się ogromną popularnością. Snopp Dogg na swoim twitterze zapraszał do odwiedzenia Snoopverse i poinformował fanów o sprzedaży Snopp Dogg Land.


Facebook zmienia nazwę na Meta

Facebook oficjalnie zmieni nazwę firmy na Meta. Ma to związek z przyszłymi planami giganta. Według Zuckerberga firma zdecydowała się na to, bo nazwa Facebook nie jest w pełni zgodna z jej przyszłą wizją. Szef giganta social mediów dodał, że wraz z kolejnymi krokami w rozwoju firmy, będzie ona w pierwszej kolejności skupiać się na metawersie a dopiero w drugiej na social media. Na rozwój własnego metawersum zamierza przeznaczyć 10 miliardów dolarów.


Dołącz do naszej społeczności na Telegramie – Grupa Free

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts